Tiedote

Valtakunnallinen varhaiskasvatuspäivä juhlistaa johtajuutta – sosionomi (YAMK) -tutkinnon suorittaneilla vahva osaaminen johtamiseen

Kuvassa on varhaiskasvatuksen työntekijä

Torstaina, 13. maaliskuuta, vietetään Valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää. Tänä vuonna päivän teemana on johtajuus varhaiskasvatuksessa.

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian mukaan laadukkaalla varhaiskasvatuksen johtamisella on keskeinen rooli lasten ja perheiden tukemisessa sekä oppimisen ja osaamisen edistämisessä. Jotta tämä toteutuisi, on sosionomi (YAMK) -tutkinnon suorittaneiden varhaiskasvatuksen ammattilaisten osaaminen tunnustettava ja otettava entistä kiinteämmäksi osaksi päiväkotien johtamiskäytäntöjä.

– Varhaiskasvatuksen sosionomi (YAMK) -tutkinto antaa erinomaiset valmiudet päiväkodin johtamiseen. Se syventää ammatillista asiantuntemusta ja kehittämistyön taitoja sekä vahvistaa käytännön johtamisosaamista, Talentian puheenjohtaja Jenni Karsio painottaa.

Talentia varoittaa, että varhaiskasvatuksen johtaminen voi ajautua kriisiin, jos sosionomi (YAMK) -tutkinnon suorittaneet eivät voi jatkossa enää toimia päiväkodin johtajina. Järjestö pitää varhaiskasvatuslain nykyistä muotoilua ongelmallisena. Lain mukaan vuoden 2030 alusta päiväkodin johtajaksi ovat soveltuvia vain ne, joilla on kelpoisuus varhaiskasvatuksen opettajan tai sosionomin tehtävään sekä kasvatustieteen maisterin tutkinto ja riittävä johtamistaito.

– Meillä ei ole varaa menettää päteviä ja erinomaisia ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita johtajia varhaiskasvatuksesta. Varhaiskasvatuksen sosionomien (YAMK) pitäisi suorittaa maisterin tutkinto ylemmän korkeakoulutuksensa päälle voidakseen toimia jatkossa johtajina. Kenen etuja tällainen raskas lisäkouluttautuminen oikein ajaa, Karsio kysyy.

Esimerkiksi Kuntaliitto on arvioinut, että vuonna 2030 noin 300 sosionomitaustaista päiväkodin johtajaa menettää kelpoisuutensa, jos he eivät suorita maisterin tutkintoa.

– Ei ole järkevää kuormittaa järjestelmää, heikentää työvoiman saatavuutta ja lisätä byrokratiaa kouluttamalla ihmisiä, jotka ovat jo nyt päteviä, Karsio huomauttaa.

Alan veto- ja pitovoimaan panostettava

Varhaiskasvatuksessa on jatkuva ja yhä kasvava pula korkeakoulutetusta henkilöstöstä. Myös alan vetovoima on vähentynyt opiskelijoiden keskuudessa 2020-luvulla. Talentia mukaan alan veto- ja pitovoiman säilyttämiseksi työolosuhteisiin, työhyvinvointiin ja palkkaukseen tulisi panostaa.

Talentian mukaan on hyvä, että hallitusohjelmaan on kirjattu varhaiskasvatuksen sosionomi (YAMK) -tutkinnon kelpoisuus päiväkodin johtajaksi.

– Tämän kirjauksen toteuttaminen on erittäin tärkeää alan veto- ja pitovoiman sekä korkeakoulutetun varhaiskasvatuksen henkilöstön riittävyyden näkökulmasta. Teemme töitä sen eteen, että kirjaus etenee lainsäädäntöhankkeeksi kuluvan vuoden aikana, Karsio sanoo.  

Lisätietoa:

Jenni Karsio

Puheenjohtaja
Yhteiskunta-, sopimus- ja järjestöpolitiikka, yhteiskunnallinen vaikuttaminen, kansainväliset asiat
09 3158 6001, 044 541 5955