Uutinen

Toimiva työnjako parantaa sosiaalipalveluiden laatua – Talentian uudistetut ohjeet julkaistu

Huolellisesti toteutettu sosiaalialan työnjakomalli tunnistaa ammattilaisten osaamisen ja määrittää heidän työtehtävänsä sen mukaan. Toimiva työnjako parantaa sosiaalipalveluiden laatua. Lue Talentian uudistetut ohjeet toimivan työnjakomallin kehittämisesi – ja tulosta ne vaikkapa työpaikan seinälle.

Sosiaalialan työnjakomallissa ammattilaisten työtehtävät kohdentuvat koulutuksesta saadun osaamisen mukaan niin, että esimerkiksi sosiaalityöntekijöillä ja sosionomeilla on omat, toisistaan eroavat työnkuvat.

Hyvin toteutettu työnjako on kustannustehokasta. Se parantaa ammattihenkilöiden työhyvinvointia ja osaavan henkilöstön saatavuutta sekä vahvistaa työhön sitoutumista. Se myös lisää työn vaikuttavuutta sekä asiakasturvallisuutta lainsäädännön edellyttämällä tavalla.

Työnjakomallin suunnittelu vaatii tiivistä yhteistyötä johdon, esihenkilöiden ja työntekijöiden välillä. Jokaisella työpaikalla tulee arvioida, miten työnjako parhaiten palvelee työntekijöitä ja asiakkaita.

Talentian työkalut työnjaon tueksi

Talentian työnjaon ohjeet auttavat luomaan työpaikalle oman työnjakomallin. Mallin laatiminen edellyttää lainsäädännön ja työn sisällön tuntevan vastuuhenkilön nimeämistä sekä kehittämisprosessin suunnittelua ja toteuttamista. Luottamusmiehet kannattaa ottaa mukaan työnjaon kehittämiseen, ja myös asiakkaille on varattava aktiivinen rooli.

Toimiva työnjako on jatkuva prosessi, jota tulee seurata, arvioida ja kehittää säännöllisesti.

Lue lisää toimivan työnjaon kehittämisestä ja seurannasta ja tulosta ohje työpaikkasi seinälle täällä.