Epäkohtailmoituksen tekemiseen uusi väline
Oletko havainnut asiakasta koskevan epäkohdan sosiaalihuollon toteuttamisessa? Aluehallintavirasto tarjoaa käyttöösi uuden lomakkeen, jolla voit tehdä sosiaalihuoltoa koskevan epäkohtailmoituksen.
Uusi lomake löytyy aluehallintoviraston sivuilta kohdasta Miten ilmoitan sosiaali- tai terveydenhuollon epäkohdasta? Lomakkeen kysymykset ohjaavat antamaan tarvittavat tiedot ilmoituksen laatimiseen.
Tyypillisiä epäkohtailmoituksen aiheita sosiaalihuollossa ovat esimerkiksi henkilöstön liian vähäinen määrä, asiakkaan turvallisuuden tai hyvinvoinnin vaarantuminen sekä muut virheelliset tai lainvastaiset menettelytavat.
Jos havaitset puutteita sosiaalipalvelujen järjestämisessä tai sisällössä, tee ilmoitus ensisijaisesti palveluja tuottavalle tai järjestävälle taholle. Olennaista on, että epäkohtailmoituksessa tuodaan esiin, miten asiakasturvallisuus on vaarantunut. Jos ilmoittamaasi asiaa ei korjata viivytyksettä, voit ilmoittaa siitä aluehallintovirastoon. Ilmoituksen tekijään ei saa kohdistaa vastatoimia ilmoituksen seurauksena.
Asiakastilanteesta laaditaan muistutus tai kantelu
Jos epäkohta koskee asiakastilannetta tai yksittäistä henkilöä, asiasta ei tule tehdä epäkohtailmoitusta, vaan tällöin asiasta tehdään ensisijaisesti kirjallinen muistutus palveluntuottajalle tai palvelunjärjestäjälle, joka on tavallisesti hyvinvointialue.
Yksittäistä henkilöä tai asiakastilannetta koskevassa asiassa voi tehdä myös kantelun aluehallintovirastoon. Kantelun tekemiseen on lomake aluehallintoviraston sivuilla kohdassa Miten teen kantelun?
Lue lisää ilmoitusvelvollisuudesta: