
Sosionomista sosiaalityöntekijäksi
Ylempi AMK ei ole ainoa sosionomien jatkokoulutusväylä. Heille on tarjolla kolme polkua pätevöityä sosiaalityöntekijäksi. Suorin … Lue lisää
Omasta työyhteisöstä noussut opinnäytetyön aihe on monelle opiskelijalle ponnahduslauta uusiin tehtäviin, sanoo Savonia-ammattikorkeakoulun yliopettaja Pirjo Turunen.
Ennen sosionomi YAMK-opintoihin hakemista hakijan kannattaa miettiä, miten opinnot palvelevat omaa uraa, sanoo yliopettaja Tiina Hautamäki Seinäjoen ammattikorkeakoulusta.
– Hakija voi keskustella työpaikalla jo ennakkoon, millaisia kehittämistarpeita siellä olisi opinnäytetyötä ajatellen. Se usein nopeuttaa opintojen suorittamista, Hautamäki toteaa.
Seinäjoen ammattikorkeakoulussa on mahdollista suorittaa sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMK-opinnot sekä valmistua ikääntyvien asiantuntijaksi. Lisäksi valittavana on yksinomaan sosiaalialalle suunnattu YAMK-tutkinto, josta Hautamäki vastaa.
– Sosiaalialan YAMK-koulutus soveltuu kaikille sosiaalialan sektoreille. Opiskelijat työskentelevät monenlaisissa sosiaalialan tehtävissä ja erilaisten asiakasryhmien kanssa.
Koulutuksessa on 30 aloituspaikkaa. Viime keväänä niitä tavoitteli 65 hakijaa. Hakijamäärät ovat viime vuosina olleet laskussa, Hautamäki kertoo.
– Yksi syy on varmaan se, että pääsykoe oli lähikokeena kampuksella. Viime keväänä kaikki hakeneet eivät tulleet paikalle. Saimme kuitenkin aloituspaikat täytettyä.
Pääsykoe koostui viime keväänä ryhmähaastattelusta ja itsenäisestä kirjallisesta tehtävästä. Niissä arvioitiin hakijoiden taitoja muun muassa argumentoinnissa ja vuorovaikutuksessa.
Sosiaalialan YAMK-koulutus toteutetaan Seinäjoella hybridikoulutuksena. Se tarkoittaa, että lähipäiviä voi seurata joko kampustalolla tai etäyhteyden kautta.
– Tyypillinen opiskelija on ollut kymmenisen vuotta työelämässä ja miettii vaihtavansa sosiaalialalla toisiin tehtäviin tai haluaa tutkia ja kehittää nykyistä työtään.
Seinäjoen ammattikorkeakoulusta valmistuneet sosionomit (YAMK) ovat sijoittuneet erilaisiin esihenkilötehtäviin esimerkiksi päiväkodeissa, lastensuojeluyksiköissä tai vanhustyössä.
– Meiltä saa myös projektiosaamista hanketyöskentelyyn, ja useampi opiskelija on lähtenyt ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen suorittamaan opettajaopintoja.
Seuraavan kerran Seinäjoen ammattikorkeakoulun sosiaalialan YAMK-koulutukseen on mahdollista hakea yhteishaussa keväällä 2026.
Turun ammattikorkeakoulussa sosionomeille on tarjolla kahdeksan erilaista YAMK-koulutusta. Suosituin niistä on sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen.
– Kevään 2024 yhteishaussa siihen oli 518 hakijaa, joista runsas kolmannes oli ensisijaisia. Valintatehtäviä palautui 242, kertoo yliopettaja, koulutusvastaava Anne Rouhelo.
Aloituspaikkoja sote-alan kehittämisen ja johtamisen koulutuksessa oli 25. Puolet hakijoista valikoitui valintatehtävän kautta ja puolet AMK-tutkintotodistuksen perusteella.
– Valintatehtävän kautta tulevat valituiksi ne, joilla on joku muu soveltuva tutkinto kuin AMK-tutkinto ja ne, joilla on hyvä motivaatio, mutta jotka eivät pärjäisi todistusvalinnassa.
Sote-alan kehittämisen ja johtamisen YAMK-opintoihin Turkuun voi hakea sekä keväällä että syksyllä. Viime syksynä hakijoita oli noin sata vähemmän kuin keväällä.
YAMK-koulutus soveltuu kaikille sosiaalialan sektoreille.
– Koulutukseen on hyvin laaja hakukelpoisuus, Rouhelo sanoo.
Sosionomien lisäksi opiskelijoissa voi olla esimerkiksi sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, suuhygienistejä, toimintaterapeutteja, sosiaalikasvattajia sekä maistereita ja tohtoreita.
– Opiskelijoista on sosionomeja ryhmästä riippuen kolmas- tai neljäsosa, Rouhelo arvioi.
– Jokaisen lukukauden alussa on yksi lähiopetuspäivä Turussa. Muuten opinnot on mahdollista suorittaa etänä.
Tänä keväänä sote-alan kehittämisen ja johtamisen opintoihin otetaan 20 opiskelijaa. Heistä 60 prosenttia valitaan valintakurssin avulla. Hakijat suorittavat osan yhdestä opintojaksosta ja heidät pistetään paremmuusjärjestykseen siitä saatujen pisteiden perusteella.
– Jos hakija haluaa hakea useampaan paikkaan, joissa on käytössä valintakurssi, silloin hänen kannattaa valita vain yksi hakukohde ja tehdä sen valintakurssin hyvin.
Sote-alan kehittämisen ja johtamisen lisäksi Turussa on tarjolla esimerkiksi erityissosiaaliohjauksen, gerontologian, kulttuurihyvinvoinnin ja terveyden edistämisen YAMK-opinnot.
Osa sosiaalialan YAMK-opinnoista keskittyy johonkin tiettyyn osa-alueeseen, kuten esimerkiksi rikosseuraamusalan johtamiseen ja kehittämiseen.
Savonia-ammattikorkeakoulu tarjoaa varhaisen tuen asiantuntijan YAMK-opinnot Kuopiossa. Haku on syksyisin ja aloituspaikkoja on 30, kertoo yliopettaja Pirjo Turunen.
– Koulutus saattaa sosiaalialan ammattilaiset yhteen syventämään näkemystään varhaisesta tuesta, kehittämään sen käytäntöjä omalla työpaikalla ja perehtymään alan tutkimukseen.
Viime syksynä hakijoita oli 74. Haku toteutettiin ensimmäistä kertaa valintakurssin kautta. Opiskelijoilla oli runsas kuukausi aikaa suorittaa viiden opintopisteen kokonaisuus.
– Se ei ole mikään helppo nakki etenkään, jos opinnoista on aikaa. Viisi opintopistettä tarkoittaa keskimäärin 135 tuntia työtä.
Sosionomi YAMK-opinnot käsittävät 90 opintopistettä ja ne koostuvat oman alan pakollisista opinnoista, valinnaisista opinnoista ja opinnäytetyöstä.
– Osa opiskelijoista suorittaa ensin valinnaisia opintoja avoimessa ammattikorkeakoulussa ja hakee sitten sitä kautta tutkinto-opiskelijaksi, Turunen kertoo.
YAMK-tutkintojen vakinaistamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 20 vuotta.
Varhaisen tuen YAMK-opintoihin sisältyy lähipäiviä perjantaisin ja lauantaisin, mutta niihinkin on mahdollista osallistua etänä.
– Varsinkin, jos opinnäytetyön aihe on noussut omasta työyhteisöstä, niin silloin opinnot ovat hyvin monelle olleet ponnahduslauta uusiin tehtäviin.
YAMK-koulutuksen edellytyksenä on soveltuva amk-tutkinto tai muu korkeakoulututkinto ja tutkinnon suorittamisen jälkeen hankittu vähintään kahden vuoden työkokemus alalta. Turunen kannustaa myös pitkään alalla olleita hakemaan YAMK-koulutukseen.
– Saan soittoja yli 50-vuotiailta sosiaalialan ammattilaisilta, jotka miettivät kannattaako heidän enää hakea. Olen luonut heille uskoa, sillä opiskelu rikastuttaa aina työuraa.
Varhaisen tuen asiantuntijan lisäksi Savoniassa voi kouluttautua esimerkiksi mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjäksi tai digitalisaation asiantuntijaksi. Valittavana on myös sote-alan kehittämisen ja johtamisen YAMK-opinnot.
Lahtelainen Heli Nuutinen luonnehtii YAMK-opintojaan viidenkympin villitykseksi. Hän haki Lahdessa, Lappeenrannassa ja verkossa toimivaan LAB-ammattikorkeakouluun syksyllä 2022.
– Ajattelin, että nyt tai ei koskaan. Sosionomitutkinnostani oli jo yli 20 vuotta ja olin miettinyt vuosien varrella paljon sitä, että haluan jossain vaiheessa suorittaa jonkun lisätutkinnon.
LABissa opiskelijavalinta tapahtui valintakurssin perusteella. Hakijat tekivät yhden opintoihin liittyvän kurssin, ja opiskelupaikat jaettiin sen arvioinnin pohjalta.
– Opintoihin oli helppo hypätä mukaan, koska pakolliset opinnot oli hyvin aikataulutettu ammattikorkeakoulun puolesta.
Nuutinen aloitti 90 opintopistettä käsittävät Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla -verkko-opinnot tammikuussa 2023, koska halusi opiskella johtamista ja kehittämistä.
– Opiskelu vaati aikamoista arjen aikatauluttamista ja tukea myös lähipiiriltä. Tunti silloin tällöin ei riitä. Käytin kaiken vapaa-aikani johonkin opiskeluihin liittyvään.
Kaikkiaan Nuutisen ryhmässä opiskeli 50 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista eri puolilta Suomea. Parasta antia olivat keskustelut toisten opiskelijoiden kanssa, hän sanoo.
– Ilman niitä opiskelu olisi ollut aika puisevaa. Opettajilta välillä unohtui sosiaalialan näkökulma. Toki keskityin siihen tehtävissä, joita oli mieluisaa nivoa omaan työkenttään.
Asumisohjaajana Lahden kaupungilla työskentelevän Nuutisen opinnäytetyö käsitteli kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyötä asunnottomuuden ennaltaehkäisyssä.
Nuutinen sai opintonsa päätökseen viime vuoden toukokuussa. YAMK-tutkinnon suorittaminen ei ole toistaiseksi vaikuttanut hänen työtehtäviinsä tai palkkaansa.
– Opinnot toivat uusia ajatuksia ja uranäkymiä. Silmäni avautuivat tiedonhaulle ja pääsin kehittämään itseäni. Kaikki on mahdollista, kun siihen vain asennoituu ja asettaa tavoitteita.
Nuutinen kertoo saaneensa opinnoista ituja, joita hän haluaa vielä syventää. Erityisesti häntä kiinnostaa tiedolla johtaminen, itsensä kehittäminen ja henkilöstöjohtaminen.
Lähde: Opintopolku
Meeri Ylä-Tuuhonen
* Juttua korjattu 19.2.2025: Lisätty sosiaalialan erityisasiantuntijan koulutus.