Sosionomista sosiaalityöntekijäksi
Ylempi AMK ei ole ainoa sosionomien jatkokoulutusväylä. Heille on tarjolla kolme polkua pätevöityä sosiaalityöntekijäksi. Suorin … Lue lisää
Tulevaisuudessa yhä useammat kokemuksemme tulevat olemaan ainakin jollain tasolla teknologiavälitteisiä. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa elämysten kokemisen myös sellaisille henkilöille, jotka eivät muuten pääsisi osalliseksi tapahtumiin ja esteettömästi erilaisiin paikkoihin.
Virtuaalinen elämyslääke – luovaa osaamista sote-alalle on valtakunnallinen hanke, joka kehittää yhteistyötä luovien alojen ja sote-alan välille. Hankkeelle toteutettiin opinnäytetyö, jossa selvitettiin millaisia hyvinvointia edistäviä vaikutuksia virtuaalitodellisuudella voisi olla asiakkaille. Kevään 2019 aikana toteutettuihin opinnäytetyön elämyspilotteihin osallistui kehitysvammaisia nuoria, ikääntyneitä henkilöitä sekä vankeja, yhteensä 80 asiakasta ja 22 työntekijää. Elämyspiloteissa asiakkaat katselivat virtuaalilaseilla erilaisia 360-videoita.
Työntekijöiden kokemusten perusteella virtuaalilasitekniikan käyttö koettiin suhteellisen helpoksi, mutta ilmeni myös ongelmia tekniikan käytössä. Työntekijät kaipasivat tekniikan käyttöön selkeitä ohjeita ja käytettävyyden kehittämistä, jotta niitä voitaisiin hyödyntää asiakastyössä. Virtuaalilasien muuttuessa edullisemmiksi niiden hyödyntäminen on yleistynyt.
Ero virtuaalitodellisuuden ja muiden medioiden välillä on juuri syvempi tunne läsnäolosta eli tunne “kuin olisi siellä”. Työntekijöiden mukaan virtuaalilasien kautta voidaan tarjota irtiottoja arkeen ja virkistystä, jolloin virtuaalitodellisuus voi toimia pakopaikkana.
Asiakkaiden asenne teknologiaa kohtaan oli pääosin myönteistä ja innokasta. Virtuaalinen elämys koettiin yksilöllisesti: se mikä tuntuu omasta mielestä tavalliselta, voi toisesta tuntua yllättävältä. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa monenlaisten elämysten kokemisen, kuten elämys konsertissa tai matkustaminen maailman ääriin. Suurin osa asiakkaista oli kiinnostunut katsomaan 360-videoita uudestaan. Lisäksi moni mukana olleista ikäihmisistä kannusti toisia kokeilemaan laseja, vaikkakin osa heistä kyseenalaistikin virtuaalilasit.
Nuorena tuomituille vangeille tarkoitetussa Second Chance ‑projektissa Coloradon vankilassa harjoiteltiin virtuaalitodellisuuden avulla ulkomaailmaan ja arkeen liittyviä asioita ennen vapautumista. Myös opinnäytetyössä havaittiin virtuaalitodellisuuden tarjoavan mahdollisuuden harjoitella toimimista uusissa paikoissa ja tilanteissa.
Vankien ja kehitysvammaisten nuorten parissa työskentelevät toivat esille arkeen liittyvien taitojen, kuten virastoissa asioimisen ja äänestämisen harjoittelun virtuaalitodellisuudessa. Virtuaalilaseja vankilassa kokeillut osallistuja totesi VR-laseilla musiikkikeikalle osallistumisen olleen mahtava kokemus, joka antoi kosketuksen vapauteen ja toimi motivaattorina siviilielämää kohti mentäessä.
Ikäihmisten, kehitysvammaisten nuorten ja vankien parissa työskentelevät kokivat, että virtuaalisilla luontoelämyksillä voisi olla positiivisia ja rentouttavia vaikutuksia asiakkaiden arkeen. Virtuaalitodellisuuteen uppoutuminen voi tuntua osallistujasta todellisuuspakoisena elämyksenä, jonka kautta osallistuja saa yksilöllisiä tunnereaktioita sekä uppoutumisen tuntemuksia.
Opinnäytetyön perusteella virtuaalitodellisuudella näyttäisi olevan vähäiset negatiiviset vaikutukset vankien, ikäihmisten ja kehitysvammaisten nuorten parissa. Esille tuli myös, että on erityisen tärkeää huomioida virtuaalitodellisuuteen liittyvät eettiset tekijät, kuten asiakkaan mahdolliset rajoitukset ymmärtää virtuaaliteknologiaa.
Virtuaalilasien kautta elämys voidaan viedä asiakkaan luokse esteettömästi ja tarjota turvallinen tapa kokea asioita. Virtuaalilasien kautta voidaan esimerkiksi käydä avaruudessa, tehdä aikahyppy menneeseen aikaan tai nauttia konsertista kotisohvalla. Virtuaalitodellisuus tarjoaa todellisuuspakoisia elämyksiä, yksilöllisiä tunnereaktioita sekä uppoutumisen tuntemuksia.
Artikkeli on syntynyt osana sosionomi ylempi AMK ‑opinnäytetyötä. Artikkelissa käytetyt sitaatit ovat elämyspilotteihin osallistuneilta asiakkailta.
Taija Tuominen
Kärkkäinen, N., Ruostila-Paakinaho, E., Tuominen, T. 2019. Virtuaalielämyksestä hyvinvointia. Kokemuksia virtuaalilaseilla saaduista elämyksistä. YAM-opinnäytetyö. Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto. Tampereen ammattikorkeakoulu.
Lue lisää:
Lee, L.N., Kim, M.J. & Hwang, W.J. 2019. Potential of Augmented Reality and Virtual Reality Technologies to Promote Wellbeing in Older Adults.
Waterworth, J.A. & Riva, G. 2014. Feeling present in the physical world and in computer-mediated environments.
Virtuaalinen elämyslääke ‑hankkeen sivusto: https://projects.tuni.fi/virtu/