Töissä aikuissosiaalityön chatissa

– Erilaiset digitaaliset palvelut ovat vahvasti tulossa sosiaalityöhön. Jyväskylässä kehitetään chattia aikuissosiaalityön työvälineenä, kertovat Kaisa Kohvakka ja Katri Ylönen. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Jyväskylän aikuissosiaalityössä aloitettiin kokeilu, jossa asiakkaat voivat asioida kolmena iltapäivänä viikossa chatin kautta aikuissosiaalityön tai nuorten aikuisten palvelukeskuksen J‑napin työntekijöiden kanssa.

– Kun ihminen tulee meidän verkkosivuillemme, aukeaa hänelle chat-ruutu, jossa päivystävä työtekijämme kertoo paikallaolostaan, kertoo Kaisa Kohvakka.

Chatissa asiakas voi esiintyä nimettömänä eikä chattiin tule kirjoittaa henkilötietoja. Asiakkaille myös kerrotaan, että keskustelut tallennetaan kehittämistä ja tutkimusta varten.

– Olemme linjanneet, ettei chatissa voi edetä kovin perusteellisiin keskusteluihin, koska tunnistautumista ei edellytetä. Ohjaamme ihmiset tarvittaessa puhelinajalle tai tapaamaan työntekijää, jatkaa Kohvakka.

Yhteisesti on sovittu, että jokainen työntekijä kokeilee ainakin kerran, millaista päivystäminen chatissa on.

– Sen jo huomasimme, että palveluista viestiminen kirjoittaen on haastavaa. Vaatii harjaantumista, jotta väärinymmärryksiltä vältyttäisiin.

Ajatus aikuissosiaalityön chatin avaamisesta syntyi Sosku-hankkeen ja aikuissosiaalityön yhteiskehittämisen tuloksena. Kaisa Kohvakka työskentelee hankkeen kehittäjäsosiaalityöntekijänä Jyväskylässä.

Valtakunnallinen Sosku on THL:n koordimoima ja ESR:n rahoittama Sosiaalisen kuntoutuksen hanke, johon osallistuu kahdeksan hankekuntaa.

Meillä yhteiskehittämisen mallissa työntekijät ja asiakkaat miettivät erilaisia aikuissosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen kehittämiskohtia. Palveluista tiedottaminen on yksi näistä. Chat tuo valikkoon matalan kynnyksen tiedotusväylän.

Tämä on vaihtoehtoinen tapa palvella asiakkaita. Ideana on helpottaa lähestymistä ja luoda uusi tapa vuorovaikutukselle.

Chattia pilotoidaan vuoden 2017 ajan. Sitten tehdään jatkosuunnitelmat.

– Osa asiakkaista pitää chattia luontevana tapana asioida. Olemme kiinnostuneita kehittämään chattia sosiaalityön menetelmänä. Pohjaosaamistakin meillä on, sillä kollegani Katri Ylönen teki sosiaalityön lisensiaatintyönsä nuorten verkkoauttamisesta.

Kohvakka muistuttaa, ettei chat korvaa kasvokkaista työtä tai puhelinpalvelua.

– Meillä on esimerkiksi luku- ja kirjoitustaidottomia asiakkaita, jotka eivät pysty asioimaan kirjallisesti. Jos kuitenkin voimme palvella osaa asiakkaistamme nopeasti sähköisesti, vapauttaa se työntekijöitä työskentelemään niiden kanssa, jotka tarvitsevat työntekijän vierelleen.

Helena Jaakkola

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *