Mentorointi vahvistaa opiskelijaa

Mentori on opiskelijalle esimerkki innostuksensa säilyttäneestä sosiaalialan ammattilaisesta.

Sosiaalityön yliopistolehtori emerita Anna Metteri ajattelee, että sosiaalialan opiskelija ilmaisee huomattavaa arvolatausta valitessaan sosiaalityön tai sosiaaliohjauksen alakseen.

Opintojen aikana tiedot karttuvat, syvenevät ja käytännönopetusjaksoilla teoria ja käytäntö yhdistyvät. Punaisena lankana läpi opintojen kulkee ammatillinen etiikka.

Vastavalmistuneen törmäys kunnan sosiaalitoimen todellisuuden kanssa saattaa olla kova. Anna Metteri on nähnyt, kuinka valitettavan moni pettyy ja yrittää löytää ratkaisua vaihtamalla työpaikkaa tai alaa.

Mitä oikein tapahtuu?

– Usein on kyse siitä, että organisaatio ei tue asiantuntijuuden käyttöä. Hallinto ja byrokraattiset käytännöt rajaavat työtä ja asettavat esteitä. Alalle tulevan näkökulma alkaa kapeutua.

Opiskelijoita pitäisi vahvistaa ja tukea kohtaamaan työelämä ja säilyttämään ammatillinen integriteetti.

Anna Metteri näkee opiskeluaikaisen mentoroinnin yhtenä ratkaisuna.

Ammatilliset keskustelut ilman organisaation rajoittavaa läsnäoloa

Mentorointi tarkoittaa kokeneen ammattilaisen tukea ja keskusteluja nuoremman kollegan kanssa. Mentorointia käytetään paljon yritysmaailmassa, ja se on tulossa vahvasti julkisen sektorin professioiden käyttöön.

Kyse on vapaaehtoistyöstä, joka jo itsessään osoittaa ammatillista omistautumista. Tekijän haluaa antaa ilmaiseksi osaamistaan ja aikaansa toisen ammattilaisen tukemiseksi.

Anna Metteri muistuttaa, että ammatti ei kehity, jos ajattelu sammutetaan työpäivän päätteeksi. On väärä käsitys, että työasioista ei saisi puhua työn ulkopuolella. Totta kai saa! Salassa pidettävät asiakastiedot ovat asia erikseen.

– On rikastuttavaa voida keskustella ammatillisista kysymyksistä työkuvioiden ulkopuolella ilman organisaation rajoittavaa läsnäoloa.

Mentorointi ylläpitää hyvää ja positiivista. Mentorointi tuottaa iloa ja vahvistaa molempia. Kyseessä on aina myös kaksipuolinen oppiminen.

Mentorisuhde on yleensä pitkäaikainen. Mentori ja mentoroitava tapaavat muutaman kerran vuodessa.

Anna Metteri ehdottaa, että opiskelun aikainen mentorointi kannattaisi järjestää ryhmämuotoisesti. Tapaamiset antaisivat opiskelijalle tuntumaa ammatilliseen kenttään jo ennen käytännönopetusta ja harjoittelua.

Globaali sosiaalityö ry suunnittelee käynnistävänsä mentorointihankkeen Tampereella.

– Nykyiset opiskelijat ovat ehkä arvotietoisempia kuin ennen, ja tuntuu tärkeältä tukea heitä ja kiinnittää heidät varhain käytäntöön, arvioi Anna Metteri.

Parhaimmillaan työ rikastaa ammattilaisen elämää.

Kristiina Koskiluoma

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *