Matkustamisohjeita

− Pitkä matka kannattaa tehdä kahtena päivänä, neuvoo Talentian alueasiamies Tiia Oksanen.

Kun työn vuoksi joutuu matkustamaan toiselle paikkakunnalle, voi työpäivälle tulla pituutta matkustamisen vuoksi reippaasti. Kuinka työreissut työntekijän etujen näkökulmasta kannattaisi järjestää?

Olen sosiaalityöntekijä ja lähdössä kollegan kanssa työmatkalle toiselle paikkakunnalle B. Lähtömme paikkakunnalta A alkaa aamulla kello 5.30 ja palaamme takaisin illalla kello 18.30.”, kertoo jäsen.

Nyt työnantaja ilmoitti, ettei matkaan tule ylityömääräystä, vaan matka-aika kerryttää saldoa tunti tunnista. Meneekö tämä oikein? Tietenkin työnantaja jo joustaa tässä sen, ettei paluumatka ole sentään omaa aikaa.”

Pitkä matka kannattaa tehdä kahtena päivänä

Tässä tapauksessa työmatka ei ole toteutettavissa kokonaisuudessaan 9 tunnissa, vaan sen kesto matkoista johtuen on 13 tuntia. Jos paikallisesti ei ole muuta sovittu, työnantaja voi suunnitella etukäteen korkeintaan 9 tuntia kestävän työvuoron. Ylityötä ei voi suunnitella tehtäväksi etukäteen. Työnantaja ei voi siten määrätä työntekijöitä tekemään matkaa yhtenä pitkänä päivänä.

Työntekijälle tavoiteltavin vaihtoehto olisi, että esimerkkitapauksen tapainen työmatka tehdään kahdessa päivässä. Silloin ensimmäisenä päivänä matkustetaan kohdepaikkakunnalle, ja seuraavana työpäivänä on sovittu palaveri ja paluumatka. Tällöin kumpikin työpäivä toteutuu normaalin työajan puitteissa, ylityötä ei synny ja matka päättyy työpaikalle työaikana.

Monelle on yllätys, että matka-aikaa ei pääsääntöisesti lueta työaikaan. Kuitenkin on sovittu, että työntekijälle korvataan se matkustaminen, joka tapahtuu normaalin työvuoron aikana. Palkkaa ei siis vähennetä, vaikka työvuoron aikana joutuisi matkustamaan.

Koska matkustaminen ei ole työaikaa, se nostaa ylityökynnystä. Näin työvuoron jälkeinen matkustamisen ei synnytä ylityötä – ei edes silloin, jos paluumatkalla ”puhuttaisiin työasioita”. Poikkeuksena ovat tilanteet, jolloin matkaa tehdään asiakkaan kanssa.

Monelle on yllätys, että matka-aikaa ei yleensä lueta työaikaan.

On tietysti hienoa, että työnantaja korvaa matkaan kulunutta aikaa edes tunti tunnista, koska KVTES:n mukaan on mahdollista, että työntekijä palaa työmatkaltaan niin sanotusti omalla ajallaan. Työmatkat kannattaa aina suunnitella niin, että työvuoron aikana ehtii palata kotikäynniltä tai palaverista työpaikalle.

Matkan muu korvaaminen riippuu siitä, onko matka virkamatka vai virantoimitusmatka. Jos matka liittyy työntekijän tavanomaisiin työtehtäviin, kyse on virantoimitusmatkasta. Virantoimitusmatkalla työntekijä saa päivärahan vain, jos hän joutuu yöpymään matkalla. Virantoimitusmatkoilla osapäivärahan saa vain, jos matka kestää yli 10 tuntia vähintään 150 kilometrin päähän.

KVTES:iä paremmin on mahdollista sopia.

Virkamatka perustuu matkamääräykseen, jonka antaa esimies. Virkamatkat eivät ole osa tavanomaisia työtehtäviä, vaan niihin liittyy aina jotain poikkeuksellista. Virkamatkalla on oikeus normaalisti päivärahaan, jos matka tehdään yli 15 kilometrin päähän.

Paikallisesti voidaan toimia myös toisin

KVTES:iä paremmin on mahdollista sopia. Työntekijä voi yrittää sopia, että jos esimerkkitapauksen mukainen matka tehdään joustavasti yhtenä pitkänä päivänä, suostuuko työnantaja korvamaan matka-aikaa samantapaisesti kuin ylityöstä maksettaisiin.

Tällaiseen järjestelyyn työnantajan ei ole pakko suostua. Järjestelynä se tulisi kuitenkin työnantajalle hieman edullisemmaksi kuin jos matkaan käytetään kaksi päivä. Silloin työnantajan kustannettavaksi tulevat yöpymiset ja päivärahat.

On hyvä muistaa, että työnantaja ei voi pakottaa tekemään työreissua yhtenä päivänä, jos sitä ei voi tehdä työajan puitteissa. Matkakustannusten korvauksia koskevat määräykset ovat KVTES:n liitteessä 16.

Tiia Oksanen
alueasiamies
ammattijärjestö Talentia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *