Koronan myötä huolta asiakkaista, turvallisuudesta ja sekavista ohjeista

Talentia selvitti sosiaalialan korkeakoulutettujen näkemyksiä koronapandemian vaikutuksia sosiaalipalveluihin. Huhti-toukokuun vaihteessa tehtyyn kyselyyn vastasi 1 500 Talentian jäsentä.

Asiakkaiden pärjääminen koronapandemian aikana huolestuttaa suurinta osaa vastaajista. Pandemia vaikeuttaa asiakkaiden tarpeiden selvittämistä.

”En edes tiedä kunnolla mitä asiakkailleni kuuluu.”

Valtaosa myös arvioi asiakkaidensa tarvitsevan enemmän tukea kuin voidaan tarjota. Kaikkiaan 75 % näkee pandemian aiheuttamien muutosten heikentäneen asiakkaidensa mahdollisuuksia saada apua.

”Asiointikanavia ja paikkoja supistetaan, ja asiakkaiden on entistä vaikeampaa olla yhteydessä ja saada asioitaan hoidettua.”

Hieman yli puolet vastaajista toteaa pandemian myös vaikeuttaneen työskentelyä ammattieettisesti kestävällä tavalla.

”Monien asiakasryhmien yksinäisyys sosiaalisessa eristyksessä eristystilanteessa on kasvanut. Tukipalveluita on suljettu, eikä asiakkaat pääse palveluihin, joita he ovat käyttäneet viikoittain aiemmin.”

Koronapandemia on synnyttänyt suuren digiloikan. Monilla työpaikoilla on otettu käyttöön yrityskäyttöön tarkoitetut yhteisöpalvelut, keskustelupohjaiset työtilat ja pikaviestipalvelut. Lisäksi perinteinen puhelimella tehtävä asiakastyö on yleistynyt.

Varsinaista etätyötä ilmoittaa tekevänsä osittain tai pääasiassa 60 % vastaajista. Neljännes kuitenkin kokee, että poikkeusolosuhteiden vaatimat tarpeelliset työvälineet ovat puutteelliset. Monelta työpaikalta puuttuvat etätyöhön tarvittavat välineet kuten kannettavat tietokoneet.

Osa esimiehistä ei tunnista digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia eri työtehtävissä. Vastaajista 10 % ilmoittaakin, etteivät he saa tehdä etätöitä.

Kolmannes vastaajista kokee, ettei ole saanut riittävästi ohjeistusta tietoturvan ja yksityisyyden suojan kysymyksissä.

”Minkäänlaista tukea siihen, että millaisia sovelluksia yms. voisi hyödyntää asiakastyöhön, ei tullut.”

Digiloikka etäyhteyksineen on annettujen vastausten perusteella sekä tehostanut että vaikeuttanut oman työn tekoa. Osan työnkuvaan ja asiakaskunnan kanssa tehtävään työhön etäyhteydet ovat tuoneet helpotusta ja uusia toimivia työmenetelmiä. Osa puolestaan ei koe etäyhteyksiä riittäväksi keinoksi tavoittaa omat asiakkaat.

Asiakkaiden yhdenvertaisuus huolestuttaa työntekijöitä. Silloin kun suurin osa palveluista on digitaalisia, putoaa osa asiakkaista täysin niiden ulkopuolelle. Noin 60 % vastaajista arvioi, ettei heidän asiakkaillaan ole riittäviä välineitä ja valmiuksia yhteydenpitoon. Palveluiden toteuttaminen pelkästään digitaalisesti ei näin turvaa asiakkaiden oikeuksia. Pelkkä puhelinpalvelu ei myöskään ole riittävä asiakastyön muoto.

”Tarvitaan yhtä aikaa monimuotoisesti toteutettuja sosiaalipalveluja. Osalle sopivat etäyhteydet, ei kaikille ja kaikkien osalta elävä yhteys, vuorovaikutus ja läsnäolo ovat tärkeä lisä asioiden käsittelyyn.”

Kolmannes vastaajista ilmoittaa jääneensä työhön liittyvien tunteiden ja huolien kanssa yksin ilman esimiehen riittävää tukea. Samalla Talentian jäseninä olevat esimiehet tuovat esiin kohtuuttoman suuren työmääränsä. Vain kaksikolmasosaa vastaajista kokee, että työnantaja on huolehtinut riittävästi heidän työturvallisuudestaan. Vastaajista kolmannes ilmoittaa, ettei ole saanut riittäviä ohjeistuksia työnantajalta koronaepidemiaa vastaan suojautumiselta. He viestivät, että esimerkiksi suojavarusteita on puutteellisesti. Samanaikaisesti monissa yksiköissä toiminta on jatkunut normaalisti. Tilanne on aiheuttanut työntekijöissä pelkoa niin omasta kuin läheisten terveydestä.

Vaikka koronapandemia ei ole vaikuttanut suurimman osan kohdalla työjärjestelyihin millään tavalla, noin 10 % vastaajista ilmoittaa joutuneensa joustamaan tulevan vuosiloman ajankohdasta. Kesälomien osalta on muun muassa paikoin sovittu, että ne vahvistetaan kaksi viikkoa ennen loman alkua ja kukin työntekijä voi pitää vain kaksi viikkoa kerrallaan lomaa.

Kuormitusta ja huolta asiakkaista lisäävät myös monissa työpaikoissa suunnitellut lomautukset. Noin kolmannes vastanneiden työnantajista niin julkisella, yksityisellä kuin kolmannella sektorilla on aloittamassa tai aloittanut YT-neuvottelut lomautuksista.

Entä koronan jälkeen? Kolme neljästä Talentian kyselyyn vastanneista arvioi asiakasmäärien kasvavan ja avuntarpeen lisääntyvän. Lastensuojelun tehtävissä toimivista näin ajattelee neljä viidestä. Työpaikoilla ei ole kuitenkaan vielä varauduttu avuntarpeen kasvuun, tai varautuminen on vasta suunnitteluasteella. Huolellinen valmistautuminen ja varautuminen tukisi työssä jaksamista ja tuottaisi kustannussäästöjä. Vastaajat nostavat esille erilaisten työryhmien perustamisen sekä epidemian aikana kehitettyjen uusien käytäntöjen ja yhteistyömuotojen kehittämisen.

Kristiina Koskiluoma

Sitaatit Talentian selvityksen avovastauksista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *