Kirkastetaan ammattietiikkaa

Kristiina Koskiluoma. Kuva: Veikko Somerpuro

Vuosi sitten maailman sosiaalityön päivänä kokoontui joukko pakolaistyöstä kiinnostuneita sosiaalialan ammattilaisia Wienissä. Heidän yhteinen halunsa oli kehittää ammattilaisten työtä, jotta traumaattisten kokemusten jälkeen Euroopasta turvaa hakevat kohdattaisiin arvostavasti, ihmisoikeuksia kunnioittaen ja tarpeet tunnistaen. Yhteisessä julkilausumassaan he kantoivat erityistä huolta kaikkein heikoimmassa asemassa olevista kuten yksin saapuneista alaikäisistä, yksinhuoltajista, sairaista ja ihmiskaupan uhriksi joutuneista.

Tapaamisen julkilausumassa kehotettiin sosiaalialan ammattilaisia poliittiseen vaikuttamiseen, jotta valtiot, kunnat ja järjestöt löytäisivät toimivat ratkaisut turvapaikanhakijoiden asioiden käsittelemiseen ja kotouttamiseen. Vedottiin, että yhdessä kehitettäisiin sosiaalisen auttamisen malleja myös tilanteisiin, joissa turvapaikanhakija joutuu valitsemaan oleskelun ei-toivottuna Euroopassa tai paluun kotimaahansa, jossa koskemattomuus ja henki saattavat olla uhattuna.

Paperittomallakin asiakkaalla on oikeus asiakassuhteen luottamuksellisuuteen.

Vuoden mittaan eurooppalaisten valtioiden turvapaikkapolitiikka on kiristynyt. Suomi mukaan lukien valtiot kilpailevat sillä, kuka kohtelee huonoiten turvaa hakevia. Populististen liikkeiden suosion nousu lisää pakolaisten ahdinkoa. Rajojen sulkeminen ei ole vaihtoehto. Ei liioin yhteisistä ihmisoikeuksista luopuminen ilman, että sanotaan hyvästit ihmisyydelle. Sodat, sorto ja luonnonkatastrofit tulevat tuottamaan pakolaisia yhä kasvavassa määrin. On katsottava nykyisten kriisien yli: tarvitsemme kestävää kehitystä ja ihmisten välistä solidaarisuutta.

Maaliskuun Talentia-lehdessä tärkeiden edunvalvonta-aiheiden lisäksi käsitellään ammatillisena kysymyksenä työtä turvapaikanhakijoiden kanssa. Kahdessa jutussa sivutaan myös paperittomien asemaa. Juttujen perusteella näyttää siltä, että sosiaalialan ammattilaiset ovat hämmentyneitä. Ikään kuin maahanmuuttokriitikot ja ylhäältä annetut ohjeet olisivat hämärtäneet ensisijaisen velvoitteen olla heikossa asemassa olevan puolella. Ja että asiakassuhteen luottamuksellisuus koskee jokaista asiakasta.

Kristiina Koskiluoma

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *