Asiakkaan kotona tehtävän työn turvallisuus  

Silmälasipäinen, lyhythiuksinen nainen
Heidi Pekkarinen on ammattijärjestö Talentian eritysasiantuntija, joka pohtii tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus- sekä työhyvinvointiasioita. Kuva: Veikko Somerpuro

Kun työympäristönä on asiakkaan koti, asettaa se työn turvallisuudelle toisenlaiset haasteet verrattuna perinteisiin työpaikkoihin. Työnantajilla on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa asiakaan kotona vallitseviin työolosuhteisiin, mikä vaikeuttaa työn haittojen ja vaarojen arviointia.  

Asiakkaan kodissa työskentelyyn liittyy erilaisia riskejä, joita ei ole työpaikoilla. Työntekijät voivat kohdata ulkopuolisia uhkaavia tai päihtyneitä henkilöitä, jotka aiheuttavat tilanteessa häirintää tai väkivallan uhkaa.  

Monissa tehtävissä asiakastyötä tehdään yksin, mikä lisää haavoittuvuutta erilaisille tilanteille. Olosuhteet asiakkaan kotona voivat myös muuttua äkillisesti tai olla täysin erilaiset ennakkotietoihin verrattuna.  

Työympäristöön ja asiakkaisiin liittyvien tekijöiden lisäksi, asiakkaan kodin fyysiset olosuhteet voivat olla turvallisuusriski. Huono hygienia, sotkuisuus, lämpötila, valaistus, lemmikit ja tupakointi voivat lisätä työn turvallisuutta ja terveellisyyttä uhkaavia tekijöitä.   

Työnantajalla on velvollisuus huolehtia palvelun tuottamisesta asiakasturvallisuuden ja itsemääräämisoikeuden puitteissa, samalla takaamalla työntekijöiden turvallisuus.  

Asiakkaan kotona tehtävän työn turvallisuuden varmistamiseksi työnantajan on tunnistettava työstä aiheutuvat vaarat. Työntekijöiden osallistuminen vaarojen tunnistamiseen ja arviointiin on keskeistä, sillä heillä on parhaat tiedot vallitsevista työolosuhteista.  

Asiakkaan kotona tehtävään työhön liittyy riskejä, joita ei ole työpaikoilla.

Työnantaja tekee arvioinnin perusteella päätökset riskien hallinnasta ja tarvittaessa poistamisesta. Työnantajan onkin varmistettava, että esihenkilöillä on riittävä osaaminen, asianmukainen perehdytys ja muut edellytykset huolehtia työturvallisuuslain mukaisesti työn turvallisuudesta kaikissa työympäristöissä.  

Työntekijöille on myös tarjottava asianmukaista perehdytystä, koulutusta ja ohjausta kotona tehtävän asiakastyön erityispiirteistä ja riskeistä.  

Kun työntekijä menee asiakkaan kotiin, on hänen vastuullaan varmistaa oma turvallisuus. Ennen kotikäyntiä on ensiarvoisen tärkeää perehtyä asiakkaan tilanteeseen ja ennakoida mahdolliset riskitekijät. Tämä valmistaa työntekijää olemaan varautunut mahdollisiin haasteisiin. Työnantajan antamia toimintaohjeita on noudatettava tarkasti, sillä ne on laadittu turvallisuuden takaamiseksi.  

Kotikäynnillä on kiinnitettävä huomiota ympäristöön. On tärkeää huomata mahdolliset vaaratekijät ja varmistaa poistumistie. Uhkaavassa tilanteessa on tärkeää pysyä rauhallisena, ilmaisten samalla ymmärrystä ja empatiaa. Tarvittaessa tilanteeseen on hälytettävä apua.  

Käynnin jälkeen tapahtumat on kirjattava ylös mahdollisimman tarkasti ja kaikki relevantit tiedot on dokumentoitava. Uhkaavien tilanteiden jälkeen on oltava välittömästi yhteydessä esihenkilöön ja täytettävä aina uhka- ja vaaratilanneilmoitus.  

Oman hyvinvoinnin turvaamiseksi on tarvittaessa hyvä olla yhteydessä työterveyshuoltoon matalalla kynnyksellä. Uhkaavat tilanteet tulee käydä läpi työyhteisön kanssa. Yhdessä on hyvä pohtia, onko työn tekemisessä jotain kehitettävää, ettei vastaavia tilanteita tulisi eteen.   

Työnantajien ja työntekijöiden systemaattisella yhteistyöllä ja sitoutumisella varmistetaan, että työskentely asiakkaiden kodeissa tapahtuu asiakasturvallisuutta ja työturvallisuutta noudattaen.  

Heidi Pekkarinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *