“Sosionomi on sekä varhaispedagogiikan että sosiaalipedagogiikan osaaja” – Sosionomi paikallaan varhaiskasvatuksessa

22.12.2022 

Tekstin ovat koonneet SOLA ry:n hallituksen jäsenet Hanna Hukari ja Tarja Kallio.

Sosiaalialan sosionomit ja ohjaajat SOLA ry järjesti 8.12.2022 kaikille avoimen Sosionomi paikallaan varhaiskasvatuksessa -illan Teamsin välityksellä. Uusi varhaiskasvatuslaki sekä Talentian tavoitteet varhaiskasvatuksessa olivat puhututtaneet SOLAn jäsenistöä ja hallituslaisia. Niinpä syksyllä 2022 iltaa lähtivät suunnittelemaan SOLAn hallituksesta Hanna Hukari ja Tarja Kallio.  

Tilaisuuden alussa kuulimme ajankohtaiskatsauksen Marjo Varsalta, Talentian varhaiskasvatustyöryhmän asiantuntijalta. Marjo toi esille Talentian tavoitteita ja muistutti tärkeistä asioista, mitä hyvä huomioida työelämässä. Lue Marjon esitys täältä. Lisäksi on hyvä tutustua ja ohjata myös työnantajat opetus- ja kulttuuriministeriön sivuille uuden varhaiskasvatuslain pariin https://okm.fi/uusivarhaiskasvatuslaki  

Seuraavaksi kuulimme erittäin ajankohtaisesta opinnäytetyöstä esittelyn. Terhi Kurvinen on tehnyt sosionomi yamk -opintoihin liittyvän opinnäytetyön nimeltä Sosionomin asema varhaiskasvatuksen murrosvaiheessa : uutta roolia etsimässä. Terhin esityksen löydät täältä ja itse opinnäytetyön täältä: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824639 

Paneelikeskustelussa sosionomien ääntä varhaiskasvatuksen kentältä toivat esille Anne Åström, Katja Tallgren ja Taru Tulonen. Anne työskentelee varhaiskasvatuksen opettajan sijaisena ja valmistuu ensi vuonna varhaiskasvatuksen sosionomiksi. Katja on sosionomi YAMK-tutkinnon omaava varhaiskasvatuksen opettaja ja sosionomi Taru työskentelee päiväkodin johtajana. Panelistien kertomana varhaiskasvatuksen työn tämänhetkisissä tunnelmissa korostuivat pohdinnat siitä, että sosionomin työnkuva on vielä selkiytymättä. Päiväkodin johtajan näkökulmasta sosionomin työnkuvaa odotellaan innostuneissa tunnelmissa. 

Seuraavaksi pohdimme yhdessä panelistien kanssa, mikä tulevaisuudessa ja sosionomin työnkuvan muutoksissa huolestuttaa. Yhtä panelisteista ei varsinaisesti juuri nyt huolestuttanut mikään erityisesti, uskoo ja luottaa siihen, että hyville tekijöille on aina paikka ja tarve. Se mietitytti, että onko ala riittävän vetovoimainen ja saadaanko sosionomeja palkattua. Vetovoimalla on kuitenkin iso merkitys siinä myös hakeutuuko uusia opiskelijoita alalle. Sosiaalipedagogisen osaamisen tarpeellisuuden tunnistaminen kentällä olisi erittäin tärkeää. Lisäksi sosiaalipedagogisen osaamisen tunnistaminen on oleellista.Aika kärkkäästi saattaa tulla varsinkin sosiaalisessa mediassa vastakkainasettelua ja ei aina ymmärretä sosiaalihuollon näkökulman merkitystä varhaiskasvatuksessa.  

Palkkaus huolestuttaa, siksi, että se on eriytetty varhaiskasvatuksen opettajan palkkauksesta ja työnkuvasta. Näissä on ollut kunnissa jopa 200 euron ero. Tehtävänkuva ja työnkuva tuntuu olevan sama mutta palkka vaan huonompi. Yksi esille noussut syy eroon oli tehtävänkuvassa oleva maininta,  että opettaja “vastaa” pedagogiikasta ja sosionomi ei vastaa ja palkkaero johtuisi siitä. Tähän kuitenkin Talentian Marjo tiukasti kommentoi, että näin ei pitäisi olla. Työehtosopimuksenkin mukaan palkkaero voi olla noin 40 euroa, eikä noin suuri. 

Huolta herätti se, että ylioppilaspohjaista työnkuvaa tunnutaan arvostavan enemmän. ”Mikä meidän sosionomien rooli tulee olemaan esimerkiksi varhaiskasvatussuunnitelmien laatimisessa ja miten saadaan olla jatkossa mukana mukana siinä. Ero myös lastenhoitajan työntehtäviin olisi hyvä selkiyttää. 

Kysymys liittyen sosionomin toimimiseen päiväkodin johtajana nousi myös esille. Erityisesti nyt murrosvaiheessa tilanteessa, jos on sijaistanut päiväkodin johtajaa aiempina vuosina muutamia päiviä tai muutamia viikkoa, niin voiko johtajan jäädessä eläkkeelle olla pätevä hakemaan paikkaa? Marjo Varsa Talentiasta tiesi kertoa, että opetus ja kulttuuriministeri tästä lähtökohtaisesti linjaa. Jos on ollut varajohtajan tehtävässä ja se on sisältänyt hallinnollisia tehtäviä, työpäivien määrää ei ole laissa erikseen määritelty. Työnantajaa voi kehottaa kysymään asiaa vielä opetus- ja kulttuuriministeriöstä. Kokemuksena panilistilta tuli, ihan konkreettisesti laittaa tehtävänkuvat vierekkäin ja katsoa niiden erot, yleensä ne ovat hyvin samanlaiset.

Myös sosionomien koulutus nousi keskusteluun. Miten voidaan varmistua että koulutus sisältää kaiken oleellisen, kun tehtävänkuvat valmistuvat pikkuhiljaa ja opetus on jo käynnissä? Ilmeisesti opetus on vielä hyvin samantyyppinen ja vasta vuonna 2023 tullaan suunnittelemaan uusia opetussuunnitelmia. Tämä asia herätti suurta huolta mm. alan tämänhetkisissä opiskelijoissa. 

Urakehityksen mahdollistaminen olisi äärimmäisen tärkeä osa alan vetovoimaisuutta. Täytyy mahdollistaa esiopetuspätevöityminen, erityisopettajaksi pätevöityminen ja myös päiväkodin johtajaksi eteneminen. Nämä lisäävät alan houkuttelevuutta.

Miten sitten saadaan alaa tehtyä vetovoimaiseksi ja houkuttelevammaksi ja miten saisimme ratkaistua käsillä olevan resurssipulan. Varhaiskasvatuksessa tehdään erittäin tärkeää työtä ja erityisen tärkeää se on lapsen näkökulmasta. Palkkaus ja työolot nähtiin yhtenä tärkeänä tekijänä, jotta saadaan houkuteltua ihmisiä alalle ja myös pysymään alalla. Se että sosionomi ei voi työskennellä opettajana ei varmastikaan tule parantamaan tilannetta kentällä. 

Panelistimme pohtivat, millaisena sosionomin merkitys nähdään varhaiskasvatuksessa ja mitä annettavaa sosionomilla on varhaiskasvatustyöhön? Sosionomi huomaa arkea havainnoiden erityisen tuen tarpeessa olevat lapset ja perheet. Sosionomilla on palvelujärjestelmästä kokonaiskuvan ymmärrystä, mikä nostaa esiin asiakas- ja palveluohjauksellisen näkökulman.

Inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittäjä ja toteuttaja on sosionomin paikka. Sosionomi on vuorovaikutuksellisen tukemisen asiantuntija ja osaaja, joka ymmärtää, että kaikki vaikuttaa kaikkeen systeemisen ajattelun mukaan. Sosionomi näkee lapsen omana itsenään ja tuo arjen työhön sen, että varhaiskasvatus muokkaantuu lasta varten. 

Sosionomi tukee kasvamista yhteisöjen ja yhteiskunnan jäsenyyteen. Sosiaalipedagogisessa työssä korostuvat eriarvoisuuden lievittäminen ja osallisuus, toiminnallisuus, yhteisöllisyys sekä arkeen suuntautuminen

Annen puheenvuoroon totesimme yhteisesti tiivistyvän sen, miksi sosionomi on paikallaan varhaiskasvatuksessa:  ”Sosionomin merkitys varhaiskasvatuksessa on todella olennainen. Meillä on vahva varhaispedagogiikan, lainsäädännön, lapsen kasvun ja kehityksen ja oppimisen edistämistä ja tukemista, lapsuutta yhteiskunnassa, perheen tukemista, perhetyötä, lastensuojelutyö ja kasvatusyhteistyö. Mielestäni sosionomi on sekä varhaispedagogiikan että sosiaalipedagogiikan osaaja.”

Kiitämme panelistejamme Annea, Katjaa ja Tarua, YAMK-opinnäytetyönsä esitellyttä Terhiä sekä Talentian asiantuntijaa Marjoa SOLAn varhaiskasvatusillan mahdollistamisesta. Pidetään yhdessä ääntä siitä, miksi sosionomi on paikallaan varhaiskasvatuksessa!
 

Lue lisää: 

Talentia vaikuttaa varhaiskasvatuksessa https://www.talentia.fi/talentia/talentian-tavoitteet/talentia-vaikuttaa-varhaiskasvatuksessa/
Sosiaalialan sosionomit ja ohjaajat SOLA ry https://www.talentia.fi/sosionomitjaohjaajat/