Tiedote: Kuraattoreiden siirto hyvinvointialueilta takaisin kuntiin vaarantaa koulujen ja oppilaitosten hyvinvointipalvelut
Kuraattorien siirto hyvinvointialueilta takaisin kuntien palvelukseen ei paranna
kuraattoripalveluiden saatavuutta, valtakunnallista yhdenmukaisuutta tai moniammatillisessa
työssä tunnistettuja tiedonkulun haasteita, painottaa Sosiaalialan korkeakoulutettujen
ammattijärjestö Talentian ammatillinen yhdistys Koulukuraattorit ry – Skolkuratorer rf.
Vaikuttavaan yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen opiskeluhuoltotyöhön ei päästä sillä, että
kuraattorit altistetaan uudelleen mittavalle organisaatiouudistukselle siirtämällä
kuraattoripalvelut takaisin kuntien järjestettäväksi, sanoo Koulukuraattorit ry:n
puheenjohtaja Jaana Kähkönen.
Koulukuraattorit ry:n mukaan voimavarat tulisi kohdentaa organisaatiomuutoksen sijaan
koulutuksen järjestäjien ja hyvinvointialueiden yhteistyörakenteiden kehittämiseen yhteisen
hyvinvointityön mahdollistamiseksi. Lisäksi tulisi valvoa kuraattorien 670 oppilaan mitoituksen
toteutumista ja turvata kuraattoreiden riittävän vahva sosiaalialan asiantuntijuus sekä varmistaa
lain mukainen ammatillinen johtaminen.
Kuraattoripalveluiden järjestämisessä tulee huomioida, että kyse on koulun kontekstissa
tehtävästä sosiaalityöstä, jonka ammatillisesta johtamisesta vastaa sosiaalihuollon
ammattihenkilölain mukaisesti sosiaalityöntekijä. Tämä koskee kuraattoripalveluita
riippumatta työntekijöiden koulutustaustasta, Kähkönen toteaa.Kuntaorganisaatiot eivät mahdollista kuraattoripalveluiden kehittämistä ja
kollegiaalisuutta osana sosiaalihuoltoa, eikä kunnissa välttämättä enää ole sosiaalialan
johtamisen osaamista, Kähkönen jatkaa.
Jokaisella kuraattorilla ja oppilaitoksella tulisi olla sosiaalityöntekijän pätevyyden omaavan
vastaavan kuraattorin ammatillinen tuki käytettävissä, yhdistys korostaa. Tällä tavoin varmistetaan
ammattieettinen toiminta sekä kuraattorityön tavoitteellinen ohjaaminen ja kehittäminen.
Kuraattorit edistävät arjen sujuvuutta ja yhteisöllisyyttä
Julkisessa keskustelussa on etsitty viime aikoina ratkaisuja kouluväkivallan ehkäisemiseksi ja
koulujen sekä oppilaitosten hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Keskusteluissa on tunnistettu tarve
yhteisöllisyyden, sosiaalisten suhteiden ja yhteenkuuluvuuden vahvistamiselle.
Tarve yhteisöllisyydelle on ilmeinen ja vaatii toteutuakseen eri toimijoiden välistä
yhteistyötä. Kuraattorien työ sisältää esimerkiksi yhteisöllisten opiskeluhuoltoryhmien
toimintaan osallistumista, työskentelyä oppilas- ja opiskelijaryhmien parissa sekä
yhteistyötä koulujen ja oppilaitosten erilaisissa kriiseissä, Kähkönen havainnollistaa.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöinä kuraattorit tunnistavat rakenteellisia ja oppilaitosten
toimintakulttuuriin liittyviä tekijöitä, joihin vaikuttamalla oppilaiden ja kouluyhteisöjen
hyvinvointia voidaan parantaa. Kuraattori kiinnittää huomiota myös oppilaiden ja opiskelijoiden
tarpeenmukaisten palveluiden saatavuuteen ja tarvittaessa nostaa esiin näihin liittyviä epäkohtia.